sobota, 14 marca 2020

Wiosna!

Ze względu na panującą epidemię koronawirusa szkoły i przedszkola są zamknięte, a cały system edukacji przeżywa obecnie dość trudny moment, który wymusza bardzo szybkie opanowanie nauczania drogą elektroniczną.

Przyznać tu trzeba, że prowadzenie terapii logopedycznej nastręczać może szczególnie dużo trudności w przypadku nauczania na odległość…

Jednym z oczywistszych i stosunkowo łatwych do zrealizowania sposobów jest wykorzystanie nauki w trybie asynchronicznym poprzez wysłanie (np. za pomocą dziennika elektronicznego) gotowych materiałów dydaktycznych do pracy w domu. Takie rozwiązanie jest według mnie możliwe przede wszystkim w sytuacji pracy z dzieckiem, które ma wywołaną daną głoskę (lub dane głoski) i jest w stanie samodzielnie, bez dodatkowego ustawiania przez logopedę artykulatorów, prawidłowo wypowiedzieć oczekiwany dźwięk. A mówiąc prościej – jest już na etapie utrwalania ćwiczonej głoski, najlepiej w wyrazach lub dłuższych ciągach wyrazowych.

Z myślą o dzieciach będących na takim etapie terapii przygotowałam wiosenną kartę pracy z logopedycznymi roślinami. Nie miałam okazji jej wykorzystać podczas zajęć prowadzonych osobiście na żywo, ale nie widzę przeciwwskazań, by dzieci zajęły się tworzeniem logopedycznego ogródka w warunkach domowych.


Aby móc stworzyć logopedyczny ogród, niezbędne jest, by dziecko posiadało w domu dostęp do drukarki, najlepiej wyposażonej w możliwość druku w kolorze. Poza tym przydadzą się nożyczki i klej.

Zadanie w – nomen omen – gruncie rzeczy jest proste. Rodzic drukuje i wycina nazwy logopedycznych roślin, dziecko losuje jedną z nich, a następnie przykleja kartkę z nazwą pod wybraną łodygą i tworzy logopedyczną roślinę.

Nazwy kwiatów dobrane są tak, by nie tylko zawierały w sobie ćwiczoną głoskę, ale również, by dostarczały jakiejś informacji o danej roślinie (np. o jej wysokości lub kolorze). Wskazane jest, by dziecko uwzględniło te informacje w tworzonej przez siebie ilustracji.

Karta z łodygami do pobrania:
https://drive.google.com/open?id=1pNGjct9EPq6WWyfXuMMrGUIrW6BbOwAu

Nazwy roślin z głoską „cz” do pobrania:
https://drive.google.com/open?id=1g15a3rOqQCDlZcB--nOPj-_As9Rh5Tb_

Nazwy roślin z głoskami „s” i „z” do pobrania:
https://drive.google.com/open?id=1dpUnEe_HId_2nAonxI2EP_Y7XTtu1E9U

Nazwy roślin z głoskami „sz” i „ż” („rz”) do pobrania:
https://drive.google.com/open?id=12QHZMS0xfg1jSaGBJ9DDv012Nhd-f4S2

Umieszczone powyżej materiały dostępne są na licencji CC-BY-SA 4.0, co oznacza, że możesz je:
– rozpowszechniać (również w celach komercyjnych),
– modyfikować w celu utworzenia nowego materiału (np. karty pracy dostosowanej do potrzeb konkretnego dziecka).

Jeśli jednak tworzysz utwór na podstawie materiału na licencji CC-BY-SA 4.0 i go udostępniasz, musisz zrobić to na tych samych warunkach.

Zawsze musisz jednak podać informację o autorze materiału.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza