czwartek, 19 marca 2020

Logopedyczne miasto

Kto chciałby móc projektować miasta? Dostać pod zarządzanie teren, a następnie urządzić go według własnego gustu i dostosować całkowicie do własnych marzeń?

Móc zostać jedynym i wszechwładnym architektem własnego otoczenia?

Dla wszystkich chętnych mam ciekawe zadanie logopedyczne. Z racji tego, że jest ono jednak logopedyczne nie daje ono pełnej władzy nad tym, co się w danej miejscowości znajdzie, ale i tak powinno być źródłem zadowolenia tych, którzy marzą o projektowaniu przestrzeni, w której żyją.

Przyjemne w tej zabawie jest to, że w zasadzie nie wymaga żadnych szczególnych materiałów. Na swoich zajęciach korzystałam przede wszystkim z kredek i taśm mających nadruk imitujący drogę i tory. Kredki jednak spokojnie można zastąpić ołówkiem, flamastrami czy farbami, a taśmy z powodzeniem da się zamienić na chociażby czarny papier z białymi liniami wykonanymi korektorem lub białą farbą akrylową.


Ze względu na dużą możliwość dostosowania wykonania zadania do materiałów papierniczych, które się posiada, może to być ciekawe i angażujące zadanie logopedyczne dla dzieci, które aktualnie ze względu na szalejącego koronawirusa pozbawione są regularnej terapii logopedycznej!

Na czym polega zadanie? Dziecko najpierw nakleja na kartkę (polecam przycięty format A3, żeby po dwukrotnym złożeniu kartka ładnie mieściła się w zeszycie A5) taśmę z drogą i szynami, a następnie losuje nazwę obiektu. Nazwę samodzielnie czyta lub powtarza… I rysuje (maluje, wykleja…) ten obiekt w wybranej przez siebie lokalizacji.


Nazwy miejsc z głoskami „s” i „z” do pobrania:
https://drive.google.com/open?id=1K7z3MJQxkn29QIpVhPC3UInEuqImVPty

Nazwy miejsc z głoskami „sz” i „ż” („rz”) do pobrania:
https://drive.google.com/open?id=1H_p5zqcxGvoOr3TV3h4DHf8anUkwAsWZ

Nazwy miejsc z głoskami „t” i „d” dziąsłowymi do pobrania:
https://drive.google.com/open?id=1dFB9kC9-Pj4h26iumeyEUWLir5VpbSiA

Nazwy miejsc z głoską „r” po spółgłosce „t” lub „d” do pobrania:
https://drive.google.com/open?id=1Qh6_9zMzrV9W0nxPIcnCJWhGOh2mDE20

Nazwy miejsc z głoską „r” do pobrania:
https://drive.google.com/open?id=1qxbe6mYn5p01wfLXaV5xSg1S_MwzbVrH

Moi podopieczni losowali nazwy obiektów, które wydrukowane były na kolorowym papierze samoprzylepnym. W czasie, gdy dzieci tworzyły odpowiednią ilustrację w swoim mieście, ja wklejałam dzieciom wylosowane przez nie karteczki do zeszytu pod informacją „Opowiedz o swojej miejscowości. Możesz wspomagać się wklejonymi poniżej nazwami obiektów”. Dzięki temu dzieci miały dobrą okazję, by w domu opowiedzieć o zaprojektowanej przez siebie przestrzeni.

1 komentarz:

  1. Bardzo podoba mi się ten pomysł. Wymaga od dzieci kreatywności i daje szansę na własną inicjatywę, a nie tylko odtwórcze ćwiczenia. Gratuluję, i dziękuję. Na pewno wykorzystam w pracy z moimi uczniami.
    Małgorzata Stawarz, logopeda

    OdpowiedzUsuń